Forum "Aviornis International vzw"

Forum voor liefhebbers van park- en watervogels
Het is nu di jan 23, 2018 5:09 am

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Oud vogeltje
BerichtGeplaatst: do mei 05, 2011 10:36 am 
Super lid

Dode grutto blijkt oudste van Europa
Uitgegeven: 4 mei 2011 14:55
Laatst gewijzigd: 4 mei 2011 15:32

KROMMENIE - Een dode grutto die vorige maand door een vogelliefhebber samen met zijn kornuiten bij Krommenie werd gevonden, blijkt de oudste voor zover bekend in Europa.

© Wieland van DijkDe steltloper vond na een leven van 29 jaar, negen maanden en acht dagen door onbekende oorzaak de dood in de Krommenieër Woudpolder. Dat heeft een woordvoerder van het Landschap Noord-Holland woensdag gezegd.

De vogelaars stuurden de ring die de dode grutto om zijn poot had, naar het Vogeltrekstation in Wageningen. Daar bleek dat hij als kuiken was geringd op 11 juli 1981 in het Wormer- en Jisperveld.

Dat betekent dat de grutto circa vijf jaar ouder is geworden dan de vorige oudste grutto. Een steltloper wordt gemiddeld elf jaar oud.

Zwaar

Het gaat niet goed met de grutto in Nederland, aldus het Landschap Noord-Holland. Volgens de woordvoerder leven hier volgens de laatste schattingen 80.000 exemplaren. Dit jaar heeft het dier het bovendien zwaar door de voorjaarsdroogte.

''De nodige grutto's besluiten om dit jaar niet te paren. Er is hier niet veel voedsel. De grutto's denken dan toch: ik heb onvoldoende vet op mijn buik en er is straks te weinig eten voor mijn kuikens'', zegt de woordvoerder.

© ANP

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]