Forum "Aviornis International vzw"

Forum voor liefhebbers van park- en watervogels
Het is nu di jan 23, 2018 5:00 am

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di jan 24, 2012 7:15 pm 
Ervaren lid

Wij denken erover na om bij onze eenden enkele kluten te zetten.
Maar aangezien we geen ervaring hebben zouden we graag de meningen horen van de mensen die er iets meer van kennen :D

De volière waar ze in zouden komen is een 60m² groot. Er ligt een vijver in van ongeveer 20m² in (met een eilandje), er is wel maar langs 1 kant van de vijver een lager gedeelte.
In totaal is dat een 5meter lang en een 35cm breed, het waterniveau is daar een goede 5cm hoog. Maar we weten niet of dat wel genoeg is voor kluten om in te waden?
Op onze vijver staat ook een filter, het water stroomt uit de filter via een soort beekloop en komt zo de vijver in, daarin zouden ze dus eventueel ook kunnen gaan staan, maar daar staat wel een redelijke stroming op.
Voor de rest ligt er in de volière vooral gras, met redelijk wat planten en hagen. De volière ligt op een redelijke beschutte plaats (onder hoge bomen), direct zonlicht komt er wel, maar niet veel.
Op dit moment zitten er een koppel carolina-eenden, een koppel ruddy ducks, een trio nonnetjes, 2 koppels europese brilduikers en een koppel middelste zaagbekken in.

Kan er iemand zeggen of het zou kunnen om hier enkele kluten bij te zetten of niet?

Wat moeten kluten juist krijgen van eten? We hebben al gehoord van sommige mensen dat ze enkel floating krijgen, en van andere dat ze watervogelkorrel krijgen en floating op de vijver...
(Onze eenden krijgen continu watervogelkorrel, en 's morgens en 's avonds floating (35% eiwit) op de vijver, het zou dus wel makkelijk zijn als dat voor de kluten ook zo zou gaan.)

Heeft er ook iemand een idee van de prijzen voor kluten en de verschillende soorten steltkluten (van de europese kluten weten we het ongeveer wel, maar van de steltkluten niet echt exact...)?

Alvast bedankt voor de reacties!

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 24, 2012 7:58 pm 
Super lid

Kluten kan je er wel bij zetten.
Bij mij krijgen ze watervogelkorrel en floating.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 24, 2012 7:59 pm 
Super lid

Ik zelf heb Europese kluten gehad, was wel wat een tegen valler hier maar kom. Hoe ik het lees bij u is dat perfect voor kluten te houden,

alleen nog zorgen voor ergens een gedeelte met rijnzand aan de vijver ergens. Waar ik schrik van heb is dat je zaagbekken bij je kluten zouden

komen te zitten. Ik heb al van iemand gehoord dat de zaagbekken gewoon de kluten die kwamen waden of drinken aan de vijver gewoon verzopen,

en dat is al minder, moet je misschien ergens iets apart zetten voor Middelste zaagbekken in te plaatsen, ergens dat de kluten er niet bijkunnen.

Wat kregen de kluten hier te eten, geweekte Charnwood zééeendenkorrel en af en toe spiering en garnaaltjes en ergens onder een gemaakt afdakje

gaf ik ze nog enkele soorten paté bij van orlux en gedroogde riviergarnaaltjes, insecten zoals gedroogde meelwormen, pinky's en buffalowormen, dus

een uitgebreid buffet dus. Dan nu prijzen, Europese kluten kosten rond de €130 't koppel, Europese en Mexicaanse steltkluten kosten rond de €250 't koppel

en een scholekster rond de €90 't koppel, Europese kievitten rond de €60 't koppel. ( Dit zijn richtprijzen) ;)

Nog vragen stel ze gerust.

Mvg Tim

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 24, 2012 8:16 pm 
Super lid

kluten zijn heel gemakkelijk te houden ze zitten bij mij volledig op de floating, heb een groep van 8 kluten had er 9 is er dit jaar 1 gestorven de ring was in de poot gegroeid vermoedelijk een te kleine ring... heb 1 kluut die af en toe eens mankt voor de rest ook geen probleem
als je kluten vliegend zijn heb je geen problemen met verdrinking of dergelijke kunnen gemakkelijk in en uit een diepere vijver!
Met eenden heb je echt geen problemen ook niet met zaagbekken zoals tim vermoed, heb er 2 koppels middelste bijzitten

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 24, 2012 8:24 pm 
Super lid

Dan waren het de grote zaagbekken. Ik was al aan het twijfelen, en dit is niet gelogen, heb het met men

eigen ogen gezien. ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 24, 2012 8:26 pm 
Super lid

De verzopen kluut dan. We hadden rap door aan de voliere wie de boosdoeners waren, maar dat

kan nog van koppel tot koppel afhangen, want vond die combinatie wel mooi, een grote zaagbek waarvan de

woerd wit is en daar dan witte waadvogels bij, gewoon prachtig tot bij dat voorval. ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 24, 2012 8:33 pm 
Super lid

Het zullen de grote zaagbekken geweest zijn. ;)
toen ik ze nog geen week had zaten ze mijn nonnetjes te teroriseren en te verdrinken dus apart. Nu valt de woerd mijn hand iedere keer aan als ik ze kom voederen best komiek maar ze laten zich niet doen. :D Ik wou dat ik ze samen kon zetten want de woerd is inderdaad prachtig.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 24, 2012 8:37 pm 
Super lid

de grote zaagbek kan inderdaad wat agressief zijn daar kan je niet echt iets met samen houden
heb er vanalles met geprobeerd maar gaat niet

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 24, 2012 8:40 pm 
Super lid

Voila dus niet gelogen, het zijn eenden voor apart te zetten. ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 24, 2012 8:49 pm 
Ervaren lid

Ok, bedankt voor alle reacties!

Binnekort zal er dan wel eens een koppeltje bijkomen ;)

Van de grote zaagbekken hebben we het ook al gehoord dat ze agressief zijn en eenden durven te verdrinken...

Misschien nog een vraagje: we hebben altijd gehoord dat kluten best in groep gehouden worden, is dat zo, of kunnen ze ook gewoon in koppel gehouden worden?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]