Forum "Aviornis International vzw"

Forum voor liefhebbers van park- en watervogels
Het is nu di jan 23, 2018 5:08 am

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: afwerking vijverrand
BerichtGeplaatst: zo sep 15, 2013 12:21 pm 
Beginnend lid

Hallo,
Volgend weekend ga ik 2 nieuwe vijvers maken. 1 van 4,5 op 7 en één van 3 op 7m. Oorspronkelijk was het de bedoeling om deze in het beton te maken, maar ga het nu in rubberfolie doen. Moest het ooit terug weg moeten of veranderen gaat het makkelijker met folie als beton. Nu ben ik er nog niet uit hoe ik mijn vijverrand moet maken. Keien, klinkers, tegels, boordstenen plat leggen. Heeft er iemand ervaringen en eventueel foto 's van wat eventueel kan.
Voor de winter ga ik normaal gezien nieuwe draad zetten zodat ik 2 perken met 1 vijver heb. Ook foto 's van vijvers zijn altijd welkom.

Profiel  

Berichttitel: Re: afwerking vijverrand
BerichtGeplaatst: zo sep 15, 2013 12:49 pm 
Super lid

Google eens op randafwerking vijvers. Je vermeld niet voor welke dieren, maar ik vermoed watervogels en wat je naast de rand wil doen. Is er een constante toevoer van water? De onder water liggende oever mag een golvende vorm hebben van een 10 cm. Moest je geen constante watertoevoer hebben, dan kunnen de dieren nog steeds gemakkelijk uit het water.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo sep 15, 2013 1:01 pm 
Beginnend lid

Hey Eddy,
Het is inderdaad voor eenden en ganzen. Ik heb al eens gegoogeld en kom wel wat foto 's tegen maar dit zijn voornamelijk randen van zwembaden en zwemvijvers. Deze afwerking van randen is voor mij toch te kostelijk. Voorlopig is het de bedoeling dat ik de vijvers elke week laat leeglopen en terug laat vullen tot aan de rand. De randen worden met ecolat gemaakt. Volgend jaar ga ik proberen een nieuwe pomp te plaatsen zodat ik constant water kan toevoeren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo sep 15, 2013 9:56 pm 
Super lid

Neem de ecolat zo hoog mogelijk en aan de vijverzijde een golvende trap tegen opbouwen met stabilisatiezand (10 cm dik). Dit om in de toekomst geen lekken te krijgen. Mollen en daarna woelmuizen, ratten enz. in de pijpen. Mollen zullen dikwijls niet dieper gaan dan een 60 cm.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo sep 25, 2013 1:13 pm 
Super lid

Wij hebben ook allemaal folievijvers en grachten maar zijn deze nu geleidelijk aan aant vervangen in beton. In de grootste gracht van 15x1m zitten al 4 scheurtjes, dit in de plooien aan de hoeken (gracht staat er nog maar 2j). Het is de rubberfolie.
We hebben al 2 betonnen grachten gezet en volgende week word de gracht vd jongen ook veranderd.
Ik vind het persoonlijk makkelijker om te kuisen en je kan er een goede uitstaprand in maken.

Wij hadden als vijverrand een rij dals rondomrond gelegd en aan andere vijver een boord met daarin kleine kasseien. Je moet dan wel zien dat overlopend water makkelijk weg kan trekken, anders moet je er een drainagedarm in verwerken.

veel succes
Bijlage:
GRACHT.jpg
GRACHT.jpg [ 112.04 KiB | 5661 keer bekeken ]

Profiel  

BerichtGeplaatst: do nov 21, 2013 9:21 am 
Nieuweling

Om nog even terug te komen op de afwerking van de vijverrand.
afgeronde grind van maat 16-32, zou dit te klein zijn? Van deze ben ik zeker dat ze afgerond zijn. Een maat groter 32-56 is ook mogelijk maar hier kunnen er wel stenen tussen zitten met scherpere randen. Ik zou niet willen dat deze mijn rubberfolie van 1,16mm dik zouden doorboren en ongemakkelijk is voor de poten van de eenden en ganzen. Of moet ik me hier niet zoveel zorgen in maken?
Ik kan ook wel mooie ronde keien nemen van een grotere maat als 16-32, maar deze zijn vrij duur en hebben dan 1 kleur.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za nov 23, 2013 6:02 pm 
Super lid

Heb er maaskeien rond liggen tussen de 10cm en 30cm en dat geeft geen probleem.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]